راهنمای خرید کاناپه و مبلمان خانه

سبک کاناپه یا مبل یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در انتخاب و خرید باید به آن توجه کرد. به طور کلی هنگامی که سبک مدنظر را انتخاب می‌کنید، به این فکر کنید که چه سبک‌هایی با چیدمان و طرح‌ خانه‌ی شما مطابقت دارد. در همین راستا لازم است بدانید که از نظر سبک، می‌توان مبلمان را به پنج گروه اصلی تقسیم کرد که این موارد به شرح زیر است:

  • سبک مدرن، اواسط قرن بیستم (Mid Century)
  • سبک چسترفیلد (Chesterfield)
  • سبک معاصر (Contemporary)
  • سبک سنتی (Traditional)
  • سبک کانتری (Country)
کاناپه سبک مدرن (اواسط قرن بیستم)

طراحی این مدل از کاناپه‌ها به اقتباس از اواسط قرن بیستم است و با خطوط کاملا مستقیم، شکل جعبه‌ای، ساده، پایه‌های زاویه‌دار که معمولا چوبی هستند و دسته‌های کوتاه و جمع‌وجور مشخص می‌شود. این سبک از مبلمان به طرز زیبایی حس یکپارچه‌سازی به خانه‌ی شما می‌بخشد و در عین مدرن بودن به دور از هرگونه زرق و برق خاصی است.

کاناپه سبک چسترفیلد

این سبک همان کبلمانی است که احتمالا در سه‌گانه‌ی پدر خوانده (The Godfather) توجه شما را جلب کرده است. مبلمان‌های سبک چسترفیلد دارای دسته‌ها و پشتی رول شده هستند که از هر دو طرف دارای ارتفاعی یکسان است. بر روی پشتی این مدل از کاناپه‌ها یا مبلمان دکمه‌های عمیق و فشرده شده‌ای وجود دارد که اغلب از چرم ساخته شده است. درواقع این سبک یک نمای بزرگ و قابل تشخیص را در خانه‌ی شما می‌سازد که برای فضاهای کلاسیک یا رسمی مناسب است.

کاناپه‌ سبک معاصر

مبلمان معاصر اغلب دارای بالشتک‌هایی بزرگ در بخش پشتی محصول هستند که هر یک به یک قسمت از کاناپه مربوط است. همچنین در این سبک از طراحی مبلمان شاهد دسته‌های مستقیم با عمق یکسان هستیم که راحتی قابل توجه‌ای را ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که پایه‌های فلزی یک افزودنی رایج در این سبک است.

مبلمان سبک سنتی

مبل‌های سنتی معمولا در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارند، با این حال رایج‌ترین سبک‌، در بین ایرانیان، مدل‌های سلطنتی است که عمدتا از چوب و پارچه تشکیل شده است. ابر و فوم به کار رفته در این نوع مبلمان در مقایسه با مبل‌های راحتی به مراتب کمتر است، در حالی که چوب بیشتری در ساخت این گونه کالاها استفاده شده است. استفاده از چوب سفید، گردو، راش در دسته‌ها و پایه‌های این سبک همراه با منبت کاری بر روی آن‌ها، از دیگر ویژگی‌های این محصولات است. همچنین در قسمت میانی مبل‌ها از تاج با اندازه‌های متفاوت بهره گرفته شده است.

کاناپه سبک کانتری

جالب است بدانید که این سبک گاهی با نام «بریج‌واتر» (Bridgewater) هم شناخته می‌شود. در این مدل‌ها معمولا پایه‌ها زیر ساختار کاناپه پنهان شده‌اند. از طرفی دسته‌های کاناپه‌ی کانتری کوتاه و پشتی و نشمین‌گاه‌های آن قابل جابه‌جایی است.

توصیه می‌کنیم که قبل از اقدام برای خرید هر نوع کاناپه حتما این ۶ نکته‌ی اساسی را مطالعه نمایید.

  • بر اساس نیازهای خود مدل مناسب را انتخاب کنید.
  • به اندازه‌ی مبل یا کاناپه توجه کنید.
  • سبک و طرح موردعلاقه‌ی خود را بشناسید!
  • در هنگام خرید، سبک زندگی خود را در نظر بگیرید.
  • آیا کودک خردسال یا حیوان خانگی دارید؟
  • حواستان به کف‌پوش خانه باشد!
بر اساس نیازهای خود مدل مناسب را انتخاب کنید

مبل‌ها و کاناپه ها در اشکال و اندازه‌های مختلفی در بازار وجود دارند. در این میان یک انتخاب مناسب برای شما مربوط به فاکتورهایی ازجمله میزان فضای خانه‌ی شما، تعداد افرادی که از آن استفاده می‌کنند و اینکه آیا قصد دارید از مبل برای چرت زدن یا پذیرایی از مهمانان شبانه استفاده کنید، بستگی دارد. با توجه به همین فاکتورها هم می‌توان ۴ مدل رایج مبلمان را بررسی کرد.

مبل یا کاناپه استاندارد (Standard sofa): اندازه‌ی گزینه‌های استاندارد معمولاً بین ۱۸۲ تا ۲۱۲ سانتی‌متر است که به راحتی سه تا چهار نفر را در خود جای می‌دهند.

مبل یا کاناپه دونفره (Loveseat): این نوع از محصولات هم مشابه یک مبل است، با این تفاوت که برای دو نفر طراحی شده است. مبل‌های دو نفره معمولا از ۱۲۰ تا ۱۸۲ سانتی‌متر عرض دارند.

مبل چندتکه (Sectional): مبل‌های چندتکه را می‌توان یک کالای مدولار و بزرگ دانست که متشکل از دو یا چند قطعه است و به شکل L یا U چیده می‌شوند. مدل‌های آپارتمانی این نوع مبلمان تقریباً به اندازه‌ی یک مبل استاندارد هستند، اما اندازه‌های بزرگ‌تر می‌توانند پنج نفر یا بیشتر را در خود جای دهند.

مبل تخت‌خواب‌شو یا تخت‌خوابی (Sofa bed or daybed): یک مبل تخت‌خواب‌شو قابلیت باز شدن و تبدیل شدن به یک تخت‌خواب برای استراحت را دارد. تخت خواب در اصل مبل راحتی با عمق بیشتر است و برای استراحت به صورت طولی در نظر گرفته شده است.

اگر چه ممکن است که طراحان و افراد متخصص در حوزه‌ی طراحی داخلی از نامیدن مبل و کاناپه به یک معنی ناراحت شوند، اما منطقی است اگر بگوییم که این دو محصول در استفاده‌ی روزمره هیچ تفاوتی با هم ندارند. چراکه هر دوی این کالاها، نوعی کوسن با پشتی هستند که برای نشستنِ بیش از یک نفر طراحی شده‌اند. واژه‌ی «مبل» (Sofa) همیشه به معنای چیدمان صندلی‌ها به صورت رسمی‌ برای پذیرایی از مهمانان است و واژه‌ی «کاناپه» (Couch) به صندلی‌هایی راحت که برای پذیرایی از همه در هر نوع جلسه‌ای در نظر گرفته شده است، اشاره دارد.

به اندازه‌ی مبل یا کاناپه توجه کنید!

احتمالا با این تراژدی روبه‌رو شده‌اید که فردی مبل رویاهای خود را پس از سال‌ها و با صرف هزینه‌ی زیاد خریده است اما در زمان حمل آن به درون اتاق متوجه‌ی عدم گذر مبله از درب ورودی یا راه‌پله می‌شود. چنین اتفاقی ابدا خوشایند نیست و می‌تواند کل روز شما را خراب کند. در همین راستا باید اذعان کنیم که در بین نجارها رایج است که می‌گویند «دوبار اندازه‌گیری کن، یک بار برش بده!». بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که مطابق تصویر زیر تمام بخش‌های لازم را با دقت اندازه‌گیری کنید تا چنین تراژدی‌ برای شما رقم نخورد.

سبک و طرح موردعلاقه‌ی خود را بشناسید!

صرف نظر از اینکه یک مبل چقدر خوب ساخته شده است، اگر ظاهر آن را دوست نداشته باشید، از آن راضی نخواهید بود. بنابراین در هنگام خرید حتما سک‌ها را بشناسید و جستجوی خود را به سبک‌هایی محدود کنید که برای شما جذاب هستند و دکوراسیون خانه شما را تکمیل می‌کنند.

در هنگام خرید، سبک زندگی خود را در نظر بگیرید

هنگامی که جستجوی خود را بر اساس سبک و اندازه محدود کردید، کمی به نیازهای شخصی خود هم فکر کنید. زیرا صاحبان حیوان‌خانگی یا یک خانواده با بچه‌های کوچک ممکن است نیازهای متفاوتی نسبت به یک زوج سخت‌گیر و علاقه‌مند به اصول طراحی داشته باشند. به عنوان مثال در مورد نحوه‌ی نشستن روی مبل با خودتان صادق باشید. چراکه گاهی در بازار مبل، خریدارانی را دیده‌ایم که روی مبل‌ مانند مانکن‌ها نشسته‌اند. اما همانطور که می‌دانید احتمالاً شما در خانه‌ی خود و پس از یک روز پر مشغله این طور نمی‌شینید.

اگر تمایل به خوابیدن بر روی مبل دارید، مدل‌های تخت‌خواب‌شو، چندتکه یا شزلون راحت‌تر خواهد بود. یا اگر مبل‌خواب هستید، از خرید مبل‌های چند کوسنی خودداری کنید، زیرا این مبل‌ها مستعد فرو رفتن و بی شکل شدن در اثر استفاده هستند. اگر ترجیح می‌دهید هنگام مطالعه، بافتن، یا استفاده از دستگاه تلفن همراه، صاف بر روی مبل یا کاناپه بنشینید، ساختار مناسب‌ و محکم‌ِ یک مبل به سبک مدرن (اواسط قرن بیستم) با یک پشتی عمودی، برای شما احساس راحتی بیشتری را فراهم می‌کند.

همچنین در هنگام خرید به این فکر کنید که روزانه چند نفر به طور منظم روی مبل می‌نشینند؟ و به چه شکلی می‌نشینند. به عنوان مثال، اگر فردی در خانه‌ی شما دوست دارد صاف بنشیند اما دیگری دوست دارد در حالی که سرش روی دسته‌ی مبل قرار دارد، دراز بکشد باید به فکر خرید مبلی با عرض زیاد باشید. خانواده‌های بزرگ‌تر یا خانواده‌هایی که به طور منظم میزبان مهمانان هستند، به طور طبیعی به سمت مبل‌های چندتکه کشیده می‌شوند. اما برای ایجاد یک چیدمان پویاتر و انعطاف‌پذیرتر، می‌توانید استفاده از دو مبل با اندازه‌های مختلف را در نظر بگیرید که یکی به شکل L قرار گرفته است و دیگری از نوع دو نفره است.

آیا کودک خردسال یا حیوان خانگی دارید؟

هرگز توانایی سگ، گربه یا کودک شیطون خود را در تخریب مبلمان دست کم نگیرید. مبل‌هایی با روکش چرمی یا الیاف حصیری در تمیز کردن و نگهداری راحت‌تر هستند و از آنجایی که هر دو نرم‌‌اند، کمتر احتمال دارد که توسط چنگال‌های حیوان خانگی خراشیده شوند. از طرفی شما می‌توانید برای تمیزکاری راحت‌تر به ویژه با وجود خردسال در خانه، مدل‌هایی با کوسن‌ و پشتی بدون اتصال را انتخاب کنید، چراکه نظافت پشت مبل را آسان‌تر می‌کند.

اگر کودکان شما روی مبل می‌پرند، به جای مدل‌هایی که فنرهای ظریفی دارند، مدل‌هایی با فنرهای سینوسی یا تکیه‌گاه انتخاب کنید. لازم به ذکر است که خانواده‌هایی با بچه‌های کوچک از خرید مدل‌هایی با کوسن‌های زیاد خودداری کنند، زیرا پاهای کودک می‌تواند باعث تغییر شکل کوسن‌های انعطاف‌پذیر شود. همچنین ایده‌ی خوبی است که مبلمان‌های ساده و خالی از جزئیات تزئینی مانند دکمه‌های تافتی یا تزئینات پرزدار را انتخاب کنید. چراکه کندن چنین تزئیناتی برای کودکان به شدت اغوا کننده است.

حواستان به کف‌پوش خانه باشد!

اگر کف خانه‌ی شما از پارکت یا کفپوش‌های چوبی و ظریف است، در هنگام خرید به پایه‌های این محصول توجه کنید. به تجربه باید اذعان نمود که پایه‌های تیز با سطح برخوردِ کم می‌توانند کف چوبی را خراش دهند. به‌عنوان آخرین راه‌حل، یک فرش با کیفیت مناسب می‌تواند از آسیب دیدن کف مبل یا کف‌پوش ظریف خانه‌ی شما جلوگیری کند.

بررسی انواع پُشتی‌های رایج در مبل و کاناپه

کاناپه‌ها و مبلمان از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که همین قسمت‌ها هم عاملی تعیین کننده برای ظاهر و احساس راحتی ناشی از استفاده از آن‌ها است. حال که در قسمت قبلی این راهنما با سبک‌های مختلف آشنا شدید، نوبت آن است که درباره‌ی بخش‌های مختلف یک کاناپه از جمله‌ انواع پشتی، کوسن‌ها، نشیمن، پایه‌ها و دسته‌های مبل هم بیشتر بدانید. بنابراین ادامه‌ی مطلب را با توضیحاتی درباره‌ی انواع پُشتی مبل و کاناپه ادامه می‌دهیم.

  • کاناپه با پُشتی ثابت (Fixed back sofa)
  • کاناپه با پُشتی جداشونده (Scatter back sofa)
  • کاناپه با پُشتی کوسنی (Cushion back sofa)
کاناپه با پُشتی ثابت

این سبک از کاناپه‌ها دارای قابِ پُشتی‌ای به شکلی یک‌پارچه و ثابت است که به جای استفاده از کوسن‌ به کار می‌روند. درواقع این مدل از پشتی‌ها فنری و روکش شده هستند و قابلیت جداسازی از بدنه را ندارند. به طور کلی نگهداری از چنین سبک‌هایی راحت‌تر است و  خطوط ثابت و یکدست در ساختار این کالا، جلوه‌ای محکم و خوش‌ایست را برای کاناپه ارائه می‌دهد.

کاناپه با پُشتی جداشونده

در این نوع از کاناپه‌ها، قاب پشتی با کوسن‌های شل و البته نرم پنهان شده است تا استایل غیررسمی‌تری را به این محصول ببخشد. لازم به ذکر است که پُشتی‌های جداشونده معمولا حاوی الیاف پلی‌استر یا پرکننده‌های مجلل هستند که احساس راحتی بیشتری را ارائه می‌کند.

کاناپه با پُشتی کوسنی

معمولا مبل‌ها و کاناپه‌های راحتی شامل چنین مدل پشتی‌هایی می‌شوند و در ساختار پشت آن‌ها دو الی سه بخش برای قرار دادن کوسن‌ها با اندازه‌های مساوی وجود دارد.

بررسی انواع کاناپه بر اساس نوع دسته‌ها

شکل و طراحی دسته‌ها می‌تواند تشخیص مبل کلاسیک از معاصر و یا سایر سبک‌ها را آسان کند. در همین راستا باید بدانید که تمایل و پیچش دسته‌ها به سمت پایین نشانگر سبک سنتی است. در حالی که دسته‌های بلندتر و معمولاً باریک‌تر، اغلب روی مبل های مدرن و امروزی دیده می‌شوند. در عین حال باید بدانید که برخی از افراد از دراز کشیدن و تکیه دادن به دسته‌های صاف و ایستا لذت می‌برند در حالی که ممکن است افرادی دیگر دسته‌ها بلند را انتخاب کنند. بنابراین در هنگام خرید مبل باید به دسته‌ها توجه کنید و به این فکر کنید که چگونه روی مبل خود می‌خوابید و همچنین چه ظاهری را می‌پسندید. در این بخش چهار شکل از محبوب‌ترین دسته‌های مبلمان را بررسی می‌کنیم که به شکل زیر است:

  • دسته‌های حلزونی شکل (Scroll arms)
  • دسته‌های پهن (Flared arms)
  • دسته‌های هاوارد (Howard arms)
  • دسته‌های مربعی شکل (Square arms)
دسته‌های حلزونی شکل

این شکل از دسته‌های مبل بیشتر در مبل‌ها و صندلی‌های کلاسیک دیده می‌شود. در کنار این ظاهر، منبت‌کاری دسته‌ها در مدل‌های چوبی و سلطنتی، ظاهری سنتی‌تر را به این نوع مبل‌ها یا کناپه‌ها می‌دهد.

دسته‌های پهن

دسته‌های پهن معمولاً کمی از پایه به سمت بیرونِ پشتی مبل تاب می‌خورند. همچنین این نوع از دسته‌های مبل می‌توانند به اندازه‌ی دسته‌های مستطیلی یا مربعی فضا را اشغال کنند.

دسته‌های هاوارد

دسته‌های هاوارد به نوعی سبک کلاسیک محسوب می‌شوند که اندازه‌ی کوتاهی دارند و از جلوی مبل یا صندلی اندکی بیرون می‌آید.

دسته‌های مربعی شکل

به طور کلی دسته‌های مربعی شکل محبوب‌ترین طراحی برای انواع مبلمان و کاناپه‌ها به ویژه سبک‌ها مدرن و معاصر است. بنابراین می‌توانید از آن‌ها به عنوان مدل‌هایی راحت و خوش‌ساخت نام برد.

بازگشت به ابتدای مطلب

انواع پایه‌های مبل و کاناپه

پایه‌های مبل بیشتر از یک تکیه‌گاه ساده برای کف این محصول است، چراکه پایه‌ی مبل به عنوان بخشی از طراحی و سَبک مبلمان در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی شما می‌توانید مبلمان یا کاناپه‌ی قدیمی خود را با پایه‌هایی خاص و جدید، نو کنید. از پایه‌های گرد و ظریف گرفته تا پایه‌های فلزی معاصر یا حتی مدل‌های بدون پایه؛ انتخاب پایه مبل بر ظاهر کلی این نوع از وسایل تأثیر به‌سزایی می‌گذارد.

  • مدل‌هایی بدون پایه‌ی و غیر قابل رویت (Glides)
  • پایه‌های سنتی (Sabred/splayed legs)
  • پایه‌های گرد و کوتاه (Bun feet)
  • پایه‌های لوله‌ای (Plinth)
  • پایه‌های چرخان (Turned legs)
  • استایلتوو ( Stiletto legs)
انواع پایه‌های مبل و کاناپه

انواع مختلف پایه‌ی مبل: ۱. پایه‌های سنتی ۲. پایه‌های گرد و کوتاه ۳. پایه‌های لوله‌ای ۴. پایه‌های چرخان ۵. استایلتوو

مدل‌های بدون پایه‌ی قابل رویت

کاناپه‌های بدون پایه‌ی قابل رویت، به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به وسیله‌ی آن‌ها بتوان به راحتی مبلمان را جابه‌جا کرد. لازم به ذکر است که نوع طراحی چنین پایه‌هایی بر اساس عدم دیده شدن است.

پایه‌های سنتی

این مدل از پایه‌ها در مبلمان، نمونه‌های چوبی و منحنی هستند که معمولاً در انتها حالت مخروطی پیدا می‌کنند. در حالت کلی چنین پایه‌هایی سبک سنتی دارند.

پایه‌های گرد و کوتاه

به طور کلی چنین پایه‌های در مبلمان یا کاناپه شکلی گرد و کم ارتفاع دارد که با وجود ظرافت و زیبایی، چندان در معرض دید نیستند.

پایه‌های لوله‌ای

پایه‌های برخی از مبل‌ها به گونه‌ای طراحی شده است، که برای ظاهری ساده ایدئال هستند. در این مدل‌ها شاهد قرار گرفتن کف کاناپه یا مبل به شکلی خاص و ایستا بر روی زمین هستیم.

پایه‌های چرخان

شاید در نگاه اول، نام چنین پایه‌هایی شما را به یاد انواع چرخ‌های زیر صندلی بیاندازد. اما باید بدانید که دلیل نام‌گذاری این نوع پایه بر اساس ظاهر آن است. درواقع پایه‌های چرخان یک سبک چوبی و کلاسیک است که روی یک ماشین تراش چرخانده شده است تا یک پایه گرد تولید شود.

استایلتوو

یک پایه بسیار ظریف، نازک و مدرن است که معمولاً برای ایجاد استحکام کافی آن را از فلز می‌سازند.

 

محبوب‌ترین روکش‌های مبل و کاناپه

بر اساس نظرسنجی‌ها (از بین ۲۹۰۰ نفر) و بررسی پرفروش‌ترین‌های این حوزه، به طور کلی می‌توان پنج روکش را به عنوان محبوب‌ترین‌های صنعت مبلمان معرفی کرد که این آمارها به شرح زیر است:

  • چرم (۲۹%)
  • ترکیبات پنبه‌ای (۲۱%)
  • ترکیبات پشمی (۱۱%)
  • کتان پنبه‌ای (۹%)
  • الیاف مصنوعی (۷%)

به منظور درک بهتر و همچنین به دست آوردن آگاهی کافی برای انتخاب و خرید مبلمان هر یک از الیاف نام برده را مرور می‌کنیم.

روکش‌هایی از جنس چرم مصنوعی/طبیعی

مبلمان یا کاناپه‌هایی از جنس چرم طبیعی، با گذر زمان و استفاده منظم از آن‌ها، کشیده و چروک می‌شوند. چنین اتفاقی در این مدل از مبلمان بسیار ارزشمند است، چراکه احساس راحتی و نرمی بیشتری را نسبت به روزهای اولیه خرید به شما هدیه می‌کند. درواقع چرم علاوه بر نرم بودن، بادوام و محکم است. به همین علت هم یک مبل چرمی واقعی و باکیفیت به خوبی با استفاده روزمره سازگار است. از طرفی تمیزکاری چنین روکش‌هایی هم بسیار راحت است زیرا تنها کافی است که برای تمیز کردن چرم، فقط از یک پارچه کمی مرطوب استفاده کنید و در چشم برهم‌زدنی مبلی تمیز تحویل بگیرید.

مبل با چرم طبیعی معمولاً دو برابر قیمت یک مبل با چرم مصنوعی قیمت دارد، اما می‌تواند تا چهار برابر بیشتر دوام بیاورد. درباره‌ی نکات منفی این نوع از پوشش‌ها نیز باید اذعان کرد که نشتن روی مبل‌های چرمی در زمستان سرد چندان حس خوبی ندارد (سرما را انتقال می‌دهد و پوشش مبل خشک می‌شود) و در تابستان عملکرد آن‌ها گرم و چسبناک می‌شود.

مزایا:

  • بادوام و مستحکم (به راحتی و به مرور زمان تغییر شکل نمی‌دهد.)
  • راحتی در تمیز کردن

معایب:

  • روکش‌هایی از جنس چرم طبیعی اغلب گران‌قیمت هستند.
  • مبلمان چرم در فصل تابستان گرم و چسبناک می‌شود.
  • مبلمان چرم در فصل‌های بسیار سرد خشک می‌شوند و سرما را انتقال می‌دهند.
روکش‌هایی از جنس ترکیبات پنبه

به طور کلی باید بدانید که ترکیبات پنبه به صورت بسیار متنوعی در بازار وجود دارد که شامل موارد کاملا خالص یا مخلوط می‌شود. مبلمان‌های ترکیبی از پنبه راحت هستند و مراقبت از آن‌ها آسان است، بنابراین جای تعجب نیست که ۲۱ درصد از افراد تحت نظرسنجی به این روکش‌ها رای داه‌اند. در کنار راحتی خارق‌العاده، این نوع از روکش‌ها طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و الگو‌ها را در اختیار افراد قرار می‌دهد که به ارزش آن می‌افزاید.

مزایا:

  • از جمله مبلمان‌های بسیار نرم و راحت به حساب می‌آیند که تنوع رنگ و طرح بالایی دارند.
  • به راحتی تمیز می‌شوند.

معایب:

  • به مرور زمان ممکن است شکل خود را از دست بدهند و مانند روز اول زیبا نباشند.
  • عمر مفید کمتری نسبت به مدل‌های چرم دارند.
روکش‌هایی از جنس ترکیبات پشم

روکش‌ها یا بافت‌های پشمی گرما را برای شما به ارمغان می‌آورند و به طور طبیعی نرم هستند. اما به طور معمول برای راحتی بیشتر در تمیز کردن آن‌ها از الیاف مصنوعی همراه با پشم استفاده می‌شود. در عین حال هنگامی که یک مبل پشمی برس زده می‌شود، ظاهری نمدی و خیلی نرم پیدا خواهند کرد. لازم به ذکر است که با گذر زمان، روکش‌هایی با ترکیب پشمی به طور طبیعی انباشته و در هم تنیده می‌شوند، بنابراین نیاز به نگهداری کمی دارد.

مزایا:

  • کاملا نرم و گرم هستند.
  • به مرور زمان شکل خود را از دست نمی‌دهد و ایستا باقی می‌ماند.
  • این نوع از روکش‌ها دافع رطوبت و ضد کپک هستند.

معایب:

  • مرتبا باید آن را برس بزنید و تمیز کنید تا به حالت مناسبی برسد.
  • ممکن است برای گروه‌های حساس عاملی برای حساسیت‌های تنفسی باشد.
  • اگر لکه‌ها را فورا پاک نکنید، ممکن است ماندگار شوند یا به سختی پاک شوند.
روکش‌هایی از جنس کتان پنبه

مبلمان‌هایی با روکش کتان پنبه معمولا غیر رسمی و راحتی به نظر می‌رسند. این نوع از روکش‌ها چین‌هایی طبیعی دارند که به مرور زمان نرم می‌شوند. همچون روکش‌های پشمی، سطح این نوع از محصولات با گذشت زمان و نشستن بر روی آن‌ها درهم‌تنیده و یکدست می‌شود.

مزایا:

  • این نوع از روکش‌ها با توجه به فرآیند تولیدی که دارند، دوستدار محیط زیست هستند.
  • بعضی از این روکش‌ها قابلیت شست‌وشو دارند.
  • کاملا راحت هستند.

معایب:

  • روکش‌های کتان پنبه‌ای در مقابل نور خورشید بسیار حساس هستند، بنابراین نباید آن‌ها را در بخش‌هایی از خانه که دائما در معرض نور خورشید است، قرار داد.
  • به راحتی لکه می‌شوند.
روکش‌هایی از جنس الیاف بافته شده به شکل حصیری

پارچه‌های بافته شده به شکل حصیری، بادوام و در صورت وجود حیوان خانگی و کودکان بازیگوش در خانه انتخاب بسیار خوبی هستند. چراکه بافت حصیری آن در مقابل بالا رفتن کودکان از مبل یا ایجاد خراش بر روی سطح آن مقاوم است. این نوع از روکش‌ها از ترکیب الیاف طبیعی همچون پنبه و الیاف مصنوعی ساخته شده است. وجود چنین روکش‌هایی بر روی کاناپه یا مبلمان ظاهر این نوع محصولات را مستحکم می‌کند به طوری که به مرور زمان شل و بی‌شکل نمی‌شوند.

مزایا:

  • با گذشت زمان ظاهر خود را حفظ می‌کنند و بی‌شکل نمی‌شوند.
  • برای افرادی که حیوان خانگی دارند بسیار مناسب است.
  • بادوام، مستحکم و راحت است.

معایب:

  • ممکن است برای برخی افراد حساسیت‌زا باشد.
  • نیاز به نگهداری و توجه‌ای بیشتر از سایر مدل‌ها دارد.
روکش‌هایی از جنس مخمل

از آنجایی که روکش‌های مخملی از جمله متریال تجدیدپذیر هستند، می‌توانند یک انتخاب مناسب برای دوستداران محیط زیست باشد. این نوع از روکش‌های مبلمان لطیف هستند و می‌توانند رنگ‌ها را عمیق‌تر نشان دهند. با این حال بر روی روکش‌های مخمل‌ ممکن است در طول زمان خطوط، سیاهی و سایه ایجاد شود. به‌علاوه، مخمل به لکه‌ها بسیار حساس است و آلودگی به راحتی از سطح آن پاک نمی‌شود. بنابراین نیاز به توجه‌ای ویژه دارد و برای خانواده‌های دارای خردسال در خانه چندان توصیه نمی‌شود.

مزایا:

  • لطیف و زیباست و به رنگ‌ها عمق می‌دهد.

معایب:

  • برای خانواده‌های دارای فرزند خردسال مناسب نیست، زیرا لکه‌ها به سختی از آن پاک می‌شوند.
  • به مرور زمان چروکیده و سایه‌دار می‌شوند.
  • نیاز به نگهداری و توجه ویژه دارند.
برچسب ها

راهنمای دانلود
تماس با ما از طریق ایمیل

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بت اسپات